Av. İbrahim GÜLLÜ
Köşe Yazarı
Av. İbrahim GÜLLÜ
 

Gıdada Taklit ve Tağşiş Listeleri ve Tüketici Güvenliği

Bakanlığın yıllar sonra taklit ve tağşiş yapılan gıdalarla ilgili listeleri açıklamasını Tüketici Konfederasyonu olarak son derece değerli ve tüketicinin evrensel temel haklarından birisi olan bilgi edinme hakkı kapsamında yerinde buluyoruz. Tüketici ne yediğini ve içtiğini bilmelidir. Bu en temel hakkımızdır. Yaklaşık son 3 senedir tüketicinin fiyat algısı kayboldu. Yüksek gıda fiyatları ve artışları nedeniyle tüketici gıda da kalite ve markayı değil fiyatını esas almaya başladı. Bunu değerlendiren fırsatçılar piyasaya kalitesiz ve sağlıksız ürünleri vermeye başladılar. Tarım Bakanlığının açıkladığı listeler tespit edilebilenlerdir. Bir de tespit edilemeyenler var ki bu çok daha büyük olduğunu düşünüyoruz. Maalesef piyasa sağlıksız, taklit ve tağşiş gıdalarla dolu olduğunu söyleyebiliriz. Bu da tüketicimiz için büyük risk ve tehlike teşkil etmektedir. Kaldı ki tespit edilenler arasında doğrudan insan sağlığını etkileyen ürünler olduğu da gözlenmektedir. Tarım Bakanlığının listesinde yayınlanan birçok ürün nedense hala market raflarında satışta. İnternet ortamında rahat rahat pazarlanabiliyor. Tüketici bu noktada Tarım bakanlığının nasıl yaptırım uyguladığını bu ürünlerin neden raflardan toplatılmadığını sorguluyor. Elbette burada hile var. Zeytinyağı diye yaptıkları sabun yapılabilecek kalitede asidi yüksek tohum yağları karıştırmış yağlar. Bunun gibi birçok ürün de taklit ve tağşiş yapılmış durumda. Ülkemizde bu kadar yaygın olmasının denetim ve cezaların yetersiz olmasından kaynaklandığını söyleyebiliriz. Denetimler yeterli değil. Cezalarda caydırıcı olmaktan uzak. Avrupa ve ABD de piyasaya taklit ve tağşiş edilmiş ürünler sokmak neredeyse imkânsız. Taklit ve tağşişi engelleyen sistemleri, ağır yaptırımları olduğu gibi halkı da son derece duyarlı ve dikkatli. Tabii ki kuralların ve mevzuatın sıfır tolerans ile uygulanıyor olması da yaşanabilecek olumsuzlukları en aza indirmektedir. Alışveriş merkezleri, marketler taklit ve tağşiş yapan firmaları takip etmeli, ürünlerini satmamalıdır. Burada satıcının da sorumluluğunun doğabileceği de göz ardı etmesinler. Tüketicilerimiz aldıkları ve tükettikleri gıdalarda olumsuzluklar ile karşılaşabilmekte. Bu durumda tüketici ürün için ödemiş olduğu bedelin iadesi için tüketici hakem heyetine başvurabileceği gibi uğramış olduğu maddi zararı (tedavi giderleri gibi) ve manevi zararı için tazminat talep edebilir. Ayrıca ilgililerin cezalandırılması için Cumhuriyet Savcılıklarına suç duyurusunda bulunabilirler. Bozuk ve sağlıksız ürünle karşılaşan tüketicimiz Tarım bakanlığına bağlı olarak görev yapan Alo 174 Gıda Hattına ihbarda yani şikâyette bulunabilirler. Alo 174 hattı 7/24 hizmet vermektedir. Yine Alo174 Whatsapp (0 501 174 0 174) nolu telefon üzerinden şikâyet konusu gıdaya ilişkin fotoğraf ve videoları ekleyerek şikayette bulunabilirler. Av. İbrahim Güllü TÜKONFED Başkan Vekili  
Ekleme Tarihi: 11 Aralık 2024 - Çarşamba
Av. İbrahim GÜLLÜ

Gıdada Taklit ve Tağşiş Listeleri ve Tüketici Güvenliği

Bakanlığın yıllar sonra taklit ve tağşiş yapılan gıdalarla ilgili listeleri açıklamasını Tüketici Konfederasyonu olarak son derece değerli ve tüketicinin evrensel temel haklarından birisi olan bilgi edinme hakkı kapsamında yerinde buluyoruz. Tüketici ne yediğini ve içtiğini bilmelidir. Bu en temel hakkımızdır.

Yaklaşık son 3 senedir tüketicinin fiyat algısı kayboldu. Yüksek gıda fiyatları ve artışları nedeniyle tüketici gıda da kalite ve markayı değil fiyatını esas almaya başladı. Bunu değerlendiren fırsatçılar piyasaya kalitesiz ve sağlıksız ürünleri vermeye başladılar.

Tarım Bakanlığının açıkladığı listeler tespit edilebilenlerdir. Bir de tespit edilemeyenler var ki bu çok daha büyük olduğunu düşünüyoruz. Maalesef piyasa sağlıksız, taklit ve tağşiş gıdalarla dolu olduğunu söyleyebiliriz. Bu da tüketicimiz için büyük risk ve tehlike teşkil etmektedir. Kaldı ki tespit edilenler arasında doğrudan insan sağlığını etkileyen ürünler olduğu da gözlenmektedir.

Tarım Bakanlığının listesinde yayınlanan birçok ürün nedense hala market raflarında satışta. İnternet ortamında rahat rahat pazarlanabiliyor. Tüketici bu noktada Tarım bakanlığının nasıl yaptırım uyguladığını bu ürünlerin neden raflardan toplatılmadığını sorguluyor.

Elbette burada hile var. Zeytinyağı diye yaptıkları sabun yapılabilecek kalitede asidi yüksek tohum yağları karıştırmış yağlar. Bunun gibi birçok ürün de taklit ve tağşiş yapılmış durumda.

Ülkemizde bu kadar yaygın olmasının denetim ve cezaların yetersiz olmasından kaynaklandığını söyleyebiliriz. Denetimler yeterli değil. Cezalarda caydırıcı olmaktan uzak.

Avrupa ve ABD de piyasaya taklit ve tağşiş edilmiş ürünler sokmak neredeyse imkânsız. Taklit ve tağşişi engelleyen sistemleri, ağır yaptırımları olduğu gibi halkı da son derece duyarlı ve dikkatli. Tabii ki kuralların ve mevzuatın sıfır tolerans ile uygulanıyor olması da yaşanabilecek olumsuzlukları en aza indirmektedir.

Alışveriş merkezleri, marketler taklit ve tağşiş yapan firmaları takip etmeli, ürünlerini satmamalıdır. Burada satıcının da sorumluluğunun doğabileceği de göz ardı etmesinler.

Tüketicilerimiz aldıkları ve tükettikleri gıdalarda olumsuzluklar ile karşılaşabilmekte.

Bu durumda tüketici ürün için ödemiş olduğu bedelin iadesi için tüketici hakem heyetine başvurabileceği gibi uğramış olduğu maddi zararı (tedavi giderleri gibi) ve manevi zararı için tazminat talep edebilir. Ayrıca ilgililerin cezalandırılması için Cumhuriyet Savcılıklarına suç duyurusunda bulunabilirler.

Bozuk ve sağlıksız ürünle karşılaşan tüketicimiz Tarım bakanlığına bağlı olarak görev yapan Alo 174 Gıda Hattına ihbarda yani şikâyette bulunabilirler. Alo 174 hattı 7/24 hizmet vermektedir. Yine Alo174 Whatsapp (0 501 174 0 174) nolu telefon üzerinden şikâyet konusu gıdaya ilişkin fotoğraf ve videoları ekleyerek şikayette bulunabilirler.

Av. İbrahim Güllü

TÜKONFED Başkan Vekili

 

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve sariyersoz.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.